Cultivă-ți grădina!

Domnul Dumnezeu a luat pe om şi l-a aşezat în grădina Edenului, ca s-o lucreze şi s-o păzească.( Genesa 2:15 Adam a fost binecuvântat  că a primit grădina raiului, dar a primit şi responsabilitatea să o cultive(cu multe sensuri!)

Candide (Candide, ou l’Optimisme-1759) a lui Voltaire conține cuvintele „trebuie să ne cultivăm grădina noastră. Munca îndepărtează de noi trei mari rele : plictiseala, viciul și nevoia” (capitolul XXX). Grădina la care el face aluzie este pământul nostru în opoziție cu grădina Edenului.

Câți oameni își mai cultivă grădina, la propriu, când este simplu să iei de la magazine legume și fructe, chiar dacă sunt sunt oameni care locuiesc la  țară? Cei de o anumită vârstă așa s-au învățat și continuă să producă tot ce au nevoie, deși, poate, nu mai au puterile necesare, pe când unii tineri nu prea sunt interesați de munca fizică.

Alții, ca mine, fac agricultură de vacanță sau de sfârșit de săptămână, mai mult de plăcere decât din obligație. Pentru mine, vara trecută a fost una minunată și nu în glumă pot spune că mi-am petrecut concediul în mijlocul grădinii. A fost ca o joacă în care descopeream aspectele schimbătoare ale zilei oglindite în imaginile plantelor: dimineața mi se părea că totul are o forță gata să explodeze, parcă le vedeam respirând, gata de atac. Simțeam cum totul crește, cum sorb fiecare picătură de apă, erau parcă mulțumite.

La amiază le lua oboseala, căldura le pleoștea, se retrăgeau în ele însele, nu mai aveau chef de povești, frunzele se încovrigau fără vlagă. Trebuia să pleci și tu spre o cameră răcoroasă, nu te mai voiau, ardeau pielea cu răutate, mai ales păstârnacul, era cel mai otrăvitor, îți făcea pielea bășici. Gata cu voi! La lectură!

Seara se cumințeau, frunzele se desfăceau voioase, acceptau să le miști, să legi vlăstarii rebeli, să sapi pământul din jurul lor.

Zilele aduceau schimbări şi în mărimea lor, fructele se rotunjeau, se împlineau, începeau să se pârguiască. Mă uitam cum creștea aproape incredibil dovleacul acela roșu, care se purta ca un rege al grădinii, îl avantaja şi poziția mai înaltă şi puțin îi pasa de buruienile din jurul lui. Era de origine nobilă, franțuzească! Doamne, ce mare era, mi-era teama că o să pleznească. Oricum, vecinii plezneau şi ei de ciudă când îl vedeau şi începeam să mă gândesc că-l deoache! A scăpat, şi toamna a poposit în șură unde i-a venit de hac gerul care l-a moleșit rău.

Dar invidia cea mai mare au stârnit-o roșiile pe care le-am semănat cam târziu, dar s-au făcut mari de 800 de grame una. Un vecin îmi spune acum că “au fost o adevărată minune”, că erau mai multe roșiile decât frunzele! Anul trecut mă tot scuzam că nu le fac nimic deosebit, le udam cu apa rece direct din fântână şi nesimțitele nu erau afectate, pe când ceilalți lăsau apa la soare să nu le cauzeze. Cred că se simt răzbunați că anul acesta nu mi-au răsărit roșiile din semințe şi arată şi ale mele “normale”, ca la toată lumea. Dar o să le țin eu niște discursuri din inimă şi îşi vor reveni. Nu așa fac şi politicienii cu noi şi uite ce bine ne merge!

Anul acesta s-a făcut fasolea, galbenă sau verde, din România sau din Spania, am pus şi la borcan,  opărită cu apă şi sare, în bulion sau uscată la soare. Aveam câte trei generații consecutive de fasole!

Vara aceasta regele-bostan e galben şi e de loc din Germania, cred că e mai tăcut şi îşi vede liniștit de creșterea economică, semințele le am de la o prietenă de internet, zicea că la ea s-a făcut de 60 de kg! Dar în condițiile noastre de criză, are cam 5 kg deocamdată, până la toamnă mai este, cine știe…

As avea ceva de reproșat graurilor care au dat „delete” la jumătate din recoltă, dar îi înțeleg că și pe la ei e criză mare, foamete crâncenă, de când dispar rapid viile oamenilor prea bătrâni să le mai sape. Ce, noi nu am convins-o pe măicuța să-și desființeze via!

Deci eu îmi cultiv grădina sau ea mă cultivă pe mine! Liniște, de plictiseală am scăpat, ceva roade vor fi, anul acesta marea victorie este că mi s-a prins tarhonul!

Uite ce puțin îmi trebuie ca să fiu fericită!

P1650243 P1650244 P1650248 P1650249 P1650269 P1650274 P1650283 P1650284 P1650286 P1650296 P1540704 P1540744 

1 comentariu

Lasă un răspuns

