Cozonac domnesc, pas cu pas

Ingrediente:

Aluat:

  • 2 kg de făină bună(de la moara Lancrăm)
  • 12-14 ouă( depinde cât de mari sunt)
  • separate albuşurile
  • 500 g de zahăr
  • coaja rasă de la o lămâie sau două
  • 2 linguriţe cu sare
  • 800-1000 ml de lapte
  • 90-100 g de drojdie proaspătă
  • 200 g de unt
  • Esenţă de vanilie(2 fiole)
  • Puţină scorţişoară
  • Umplutură:
  • Cam 1 kg de nucă
  • 8-10 linguri de zahăr pentru nucă
  • 2 linguri de cacao pentru nucă
  • Rom sau esenţă de rom pentru nucă
  • Stafide
  • zahăr şi cacao pentru Rosenkranz
  • Sau clasic(130 g de unt şi 6 linguri de zahăr)
  • Unsoare de uns tăvile
  • 1 ou bătut pentru uns

Preparare:

Introducere în temă!
Afacerea asta e una serioasă și presupune o pregătire psihică adecvată! Cu o seară înainte, izolezi bucătăria si pregătești vasul mare pentru oficierea ceremoniei. Dacă ai unul de lemn ca mine, e foarte bine; dacă nu ai, un vailing mare merge foarte bine.
Il aduci în bucătărie din vreme, să nu fie rece,și cerni făina, apoi o acoperi cu un șervet.
Cântărești zaharul ,pui aproape mirodeniile si nuca măcinată. De afacerea cu nuca se ocupa soțul beneficiar al rezultatului final, sa nu se simtă neglijat! Dacă nu o ai curățată de la piață, il pui sa o spargă de dimineața sau cu 2 zile înainte, apoi în ziua precedentă să o macine. Sâmbăta fatidică ii dai voie la pescuit, ba chiar insiști să plece să nu te deranjeze, pentru că nervii nu fac bine nici măcar la cozonaci!
Vine si sâmbăta, te scoli liniștită că dumnealui e deja la baltă sa admire răsăritul soarelui. Începi operațiile următoare și iți iei adio de la telefon, Facebook și altele pentru vreo 4-5 ore.
La drum!
Peste drojdie se pune zahar (1 lingura) si se freacă bine, ca să se lichefieze.
Pun într-un castron gălbenușurile , zahărul , sarea , coaja de lămâie, esența de vanilie și le bat bine cu telul. Adaug și 500 ml de lapte cald .
Pun 2 linguri de făină într-un castronel si le opăresc cu o cana de lapte fierbinte pe care il torn dintr-o dată peste făină și amestec energic. Las amestecul de făină  si lapte până devine călduț și îl adaug peste drojdia lichefiată. Aceasta este maiaua. Când crește, amestec în ea(de 3-4 ori) să-i mai piară din aere!.
Peste făina cernută de seara și lăsată în bucătărie pun amestecul de lapte, zahăr, ouă și mirodenii și maiaua. Il amestec bine și frământ până când se omogenizează și frământ, cum spune măicuța, până cade apa din tavan!. Dacă mai trebuie lapte, mai puneți. Eu am folosit cam 900 ml. Depinde de făină .
Pun aluatul la crescut, acoperit cu un șervet curat, la un loc călduț. Las cam 1 oră, apoi topesc untul și il adaug treptat peste aluat și il împătur. Ridic dintr-o parte peste aluatul uns si tot asa pana se termină untul. Mai frământ puțin să se incorporeze bine, presar cu făină, fac semnul crucii peste aluat si mai las la dospit vreo 3 sferturi de ora.
Intre timp bat bine albușurile, apoi adaug vreo 8 linguri de zahăr si bat iar spumă tare. Presar cacaua si amestecușor, apoi adaug treptat nucile măcinate.
Ung tăvile cu unsoare: 4 tăvi mai înguste(31/9 cm în partea de sus) și 2 mai mari(31/13 cm).
Cuptorul se aprinde înainte să pui în tăvi aluatul.
Aluatul crescut il împart cu cântarul: pentru tava mică 400 de grame pentru fiecare. Aluatul rămas il împart pentru 3 tăvi mai mari sau 2 tăvi și fac și un Rosenkranz.
Întind pe planșeta unsă cu ulei. Ung cu ulei și sucitorul și mâinile când iau aluatul.
Întind cam de mărimea tăvii bucata de aluat și pun nuca, apoi rulez. Nuca am împărțit-o pentru tăvile pe care le folosesc sa fie cam la fel pentru tăvile de aceeași mărime.
Termin aluatul de pus în tăvi și îl mai las la crescut cam 20 de minute.
Se coc cele 4 tăvi mai mici care încap deodată în cuptor, cam 45 de minute. Acum depinde ce cuptor ai, eu după 30 de minute am scăzut putin focul. Încerci cu o scobitoare sau o spiță de bicicletă pe care o am special pentru asa ceva. In partea de jos a aragazului am lăsat tava de friptură în care am pus un strat gros de sare mare(să nu se ardă în partea de jos cozonacii).
După ce scot tăvile, le mai las 5 minute asa, apoi dau cu un cuțit pe margine sa nu fie prins aluat și sa se rupă cozonacul. Ii așez pe o hârtie albă si ii acopăr cu șervet curat sa se ducă la Dumnezeu”.. Puteți pune în tăvi hârtie de copt dacă doriți.
Pentru Rosenkranz, am caramelizat niște zahar(vreo 5 linguri, poate) într-o cratiță si am pus-o sa se răcească. Am întins aluatul: un dreptunghi mai îngust si am presărat cacao neagră,zahar si stafide. Cui nu-i convine poate unge cu untul(130 g) amestecat cu 6 linguri de zahar si apoi să presare nucă. Faci un sul pe care il tai in părți egale, pe care le pui în cratița cu caramel. Normal nu se ung cu ou, dar eu am făcut-o! Cacaua mea era cam obraznică si astfel am silit-o sa stea în trandafiri! Te descurci cum poți!
Pun la copt cele 2 tăvi in partea de sus și în partea de jos cratița cu Rosenkranz, deodată, și procedez la fel(am 2 grătare la aragaz).
Să răsturnați imediat pe un platou Rosenkranzu’ asta că altfel devine beton. Eu am pățit-o si am turnat niște lapte si l-am pus iar la cuptor ca nu l-am mai putut scoate! Mai rămâne ceva caramel pe fundul cratiței, am pus niște lapte și a devenit un sos pe care il poți servi alături.
Să nu tăiați cozonacul decât dacă e rece, a doua zi e foarte bine(dacă rezistați!)
Distribuire!
După asta, chemați neamurile la chef sau ii împachetați si ii trimiteți pe avion sau autobuz in Spania. Dacă vă mai rămân, ii puneți in punga de nylon si ii congelați (just in case!).
Nu uitați de vecinii pe care ii chinuiți cu mirosurile. Câte un trandafir merge si pentru cei mai apropiați. Ceilalți sa-și pună pofta în cui, pentru că sunt destule la magazine(cuie sau cozonaci)!
tn4_p1420114tn3_p1420117tn3_p1420122tn3_p1420123tn4_p1420125tn4_p1420131tn3_p1420129
Lasă un răspuns

