Obiceiuri pentru păstrarea sănătății 


Vom descrie astăzi câteva tehnici ușoare pentru păstrarea sănătății, inspirate din exercițiile cel mai populare practicate in Orient: cele 16 exerciții care trebuiesc făcute. Ele sunt izvorâte din practici milenare ale Qi Gong-ului si sunt amintite in texte clasice de medicina tradițională chineza (TCM).
Pe scurt acestea sunt:
Parul trebuie pieptănat frecvent cu mâinile sau altfel spus, trebuie sa ne facem măcar la câteva zile un auto-masaj al capului:
– îndoiți degetele ambelor mâini ca si cum ati forma un pieptene. Periați capul cu acest pieptene de 100 de ori începând de la frunte pana spre ceafă. Efectuați exercițiul încet si fără a apăsa prea tare. Rezultatele sunt maxime dacă se face dimineața. Acest masaj este benefic deoarece stimulează punctele de presupunctură de pe cap. Efecte: reduce sau elimina durerea de cap, îmbunătățește vederea si reduce presiunea arterială.
Fața trebuie ușor masată frecvent: – frecați ferm palmele una de alta pana când se încălzesc si apoi puneți-le ușor pe fata, având degetele mijlocii de-o parte si de alta a nasului. Începeți să masați/frecați ușor spre frunte si apoi în lateral spre obraji. Repetați timp de 30 de ori, de preferat dimineața.
Efecte: se „carifica” mintea, reduce presiunea arteriala si se reduc ridurile.

Ochii trebuiesc frecvent exersați:
– in exersarea ochilor, aceștia trebuie rotiți ușor de la stânga la dreapta de 14 ori si apoi de la dreapta la stânga de 14 ori (ușor, fără grabă, altfel veți ameți puțin). Închideți apoi ochii strâns de tot si deschideți-i brusc, cât de larg puteți.
Efecte: îmbunătățește vederea.
Urechile trebuie frecvent masate:
– acoperiți ambele urechi cu palmele în asa fel încât degetele mijlocii aproape să se întâlnească la ceafă. Presați ușor arătătoarele peste degetele mijlocii, si apoi presați urechile si zona cefei, apăsând si ridicând palmele de 12 ori. Încheiați exercițiul masând suficient de ferm pavilioanele urechilor timp de 1 minut. Insistați pe punctele dureroase. Faceți exercițiul când vă treziți dimineața sau când va simțiți obosit/obosită în timpul zile sau al serii.
Efecte: ajuta la ameliorarea sau eliminarea tiuitului în urechi, a amețelilor si a afecțiunilor urechii. De asemena ajută la îmbunatățirea auzului si a memoriei, îndepărtează oboseala si va readuce buna dispoziție.
Dinții trebuie frecvent „pocniți”:
– închideți ușor gura in asa fel încât mușcătura sa fie ușoară, fără efort. Loviți ușor cu buricele degetelor ambelor mâini obrazul de 24 de ori, mai întâi în zona molarilor/ măselelor. Repetați pentru zona dinților din fata tot de 24 de ori.
Efecte: dacă este făcut cu regularitate va îmbunătăți sănătatea dinților si veți putea rări vizitele la dentist.
Limba trebui sa atingă des cerul gurii:
– puneți vârful limbii pe cerul gurii sau lingeți ușor cu vârful limbii cerul gurii, acolo unde energiile Yin si Yang merg să se unească. Atunci când faceți acest exercițiu (atât cât de des puteți.. mai ales atunci când vreți sa va liniștiți) îndreptați-vă atenția la zona de sub limba ca sa simțiți cum saliva se secretă încet.
Saliva trebuie înghițită frecvent:
– atunci când limba linge cerul gurii, glandele salivare de sub limbă secretă o mai mare cantitate de salivă. Medicina orientală dă o mare importanță salivei numind-o „fluidul de aur”, o comoară a corpului omenesc. Înghițiți saliva încet spre a iriga organele, a hidrata membrele si părul, a promova digestia si absorbția nutrienților in sânge, a îmbunătăți funcțiile intestinelor si ale stomacului. Dacă aveți răbdarea necesară, așteptați până gura vi se umple de salivă si apoi înghițiți-o ușor îndreptând-o mental spre centrul ființei noastre (Dantian) la o palma sub ombilic în centrul abdomenului (cam unde este centru uterului la femei).
Aerul stagnant din plămâni trebuie expirat frecvent:
– opriți respirația pentru câteva momente. Inspirați adânc apoi, cât se poate de adânc, umflând pieptul si abdomenul. Ridicați încet capul, deschideți gura si expirați tot aerul inspirat, atât cât puteți de mult. Repetați exercitiul de 5-7 ori.
Efecte: ajuta organismul sa elimine aerul stagnant din plămâni, benefic în primul rând persoanelor care au o respirație „superficială” si nu fac prea multa mișcare; deschide pieptul/bustul, fluidizează respirația, ajuta la ameliorarea astmului si a durerilor de piept.
Abdomenul trebuie masat frecvent:
– întâi frecați palmele pana se încălzesc si puneți-le una peste alta pe ombilic, cu palma dreapta peste cea stângă la bărbați si invers la femei. Rotiți apoi palmele în sensul acelor de ceasornic timp de 36 de ori pornind de la cercuri mici la cercuri mari (ca într-o spirală foarte deasa care începe de la ombilic). Apoi masați in mod invers, invers acelor de ceasornic într-o spirala care se termina la ombilic.
Efecte: îmbunătățește peristaltismul (mișcarea din interiorul intestinelor), îmbunătățește respirația, elimina stagnările de mâncare în stomac sau intestine (indigestia), îmbunătățește absorbția nutrientilor din mâncare, previne si vindeca bolile intestinale sau gastrice. In cazul diareei acest masaj se executa doar contra acelor ceasornicului iar in cel al constipațiilor masajul se execută doar in sens orar.
10 Anusul trebuie contractat în mod frecvent:
– mai întâi inspirați adânc si opriți respirația un moment. In acest timp contractați anusul puternic si trageți in sus spre perineum. După ce faceți momentul de pauză expirați încet relaxând mușchii. Repetați exercițiul de 5-7 ori.
Efecte: acest exercițiul ridică energia (Yang) în sus, ajuta în cazurile de prolaps (al anusului, uterului, vezicii urinare si intestinelor), în cazurile de fistulă anală, de probleme ale prostatei sau impotenței.
11 Membrele trebuie scuturate în mod frecvent:
– încleștați degetele palmelor, una de alta, suficient de puternic, lăsați-le în jos si rotiți umerii cu 90 de grade de la stânga la dreapta, revenind apoi în poziția inițială ca într-un balans; repetați de 24 de ori. Efectuați același balans tot de 24 de ori rotind umerii de la dreapta la stânga.
– așezați-vă pe un scaun și ridicați piciorul stâng întins în poziție orizontală, cu degetele de la picior în sus.. Când piciorul este aproape drept, mișcați suficient de ferm călcâiul în sus și în jos balansând în acest fel piciorul pe verticala. Schimbați piciorul repetând procedura. Repetați de 5 ori.
Efecte: benefic pentru „întinderea” picioarelor/mâinilor si întărirea încheieturilor, eliminarea stagnărilor din membre si îmbunatățirea circulației, previn „înțepenirea” membrelor si durerile de articulații.
12 Tălpile picioarelor trebuie masate frecvent:
– înainte de a merge la culcare, după ce ati spălat picioarele, le ștergeți ușor cu prosopul si le masați ușor insistând pe punctele dureroase, dacă este cazul. Masați suficient de ferm punctul din treimea anterioara a picotului, median, sub „pernițe”. Masați in cercuri mici acel punct (Rinichi 1 / Ki 1- Yongquan) de 50-100 de ori. Cel mai bine este să folosiți la masaj putin ulei sau crema de masaj preferată in care ati picurat câteva picături de ulei esențial de lavandă (din cea mai bună; picioarele dumneavoastră merita cu prisosință.
Efecte: întărirea rinichilor, încălzirea picioarelor si îmbunatățirea circulației, îmbunătățește comunicarea dintre părțile superioară si inferioară a corpului, alina ficatul si îmbunătățește vederea și echilibrul hormonal, este relaxant pregătindu-vă pentru un somn bun. Mentorul meu din Romania ne spunea la primele ședințe de medicină tradițională orientală, că bărbații ar trebui sa știe ca atunci când doresc sa-și dăruiască noaptea iubitei sau soției să înceapă mai întâi sa ii maseze ușor tălpile picioarelor spre a i le încălzi. Respectivele exerciții se fac zilnic sau săptămânal, atât cât va permite timpul și grija pentru dumneavoastră.

Faceți cât de putin si mulțumiți lui Dumnezeu pentru ceea ce puteți face. Nu sunteți la întrecere cu nimeni, ci doar vă ajutați să puteți trăi puțin mai frumos și cu mai puține suferințe, spre binele dumneavoastră și a celor care va iubesc.

Surse:
China’s Traditional Way of Health Preservation – Zeng Qingan & Liu Daoqing
Tao – Cartea completa de medicina traditională chineză – Daniel Reid

 
Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s